Bezpośredni
kontakt
Świadczenie pomocy poprzedzamy spotkaniem z
potencjalnymi potrzebującymi. W czasie rozmowy prosimy o informacje dot. źródeł
trudności, sytuacji życiowej, dotychczasowych wysiłków zmierzających do poprawy
sytuacji oraz innych osób i instytucji wcześniej zaangażowanych w świadczenie
pomocy. Informacji tych potrzebujemy, by dobrze zrozumieć sytuację i roztropnie
udzielić pomocy. Zapewniamy poufność uzyskiwanych informacji.
Obecność
Środki materialne są ważne,
ale obecność i życzliwość drugiego człowieka jest ważniejsza niż pieniądze. Z tego powodu kładziemy
nacisk na to, by potrzebujący nie byli osamotnieni w swoich problemach. Staramy
się im towarzyszyć w zmaganiach, ale też zachęcamy ich do podtrzymywania i odbudowy kontaktów z rodziną, sąsiadami i przyjaciółmi.
Dopasowanie
do sytuacji
Staramy się indywidualnie rozpoznawać najbardziej
adekwatny rodzaj pomocy. Nie zawsze pierwszoplanową formą pomocy jest wsparcie
materialne. Staramy się zachować proporcję w podziale środków, ale nie dążymy
za wszelką cenę, by jej wartość była równa dla każdej osoby objętej opieką.
Inicjatywa
Od osób, którym pozwala na to sytuacja, w szczególności stan zdrowia, wiek i okoliczności rodzinne oczekujemy również własnej inicjatywy w efektywnym wykorzystaniu
pomocy i wychodzeniu z trudnej sytuacji życiowej.
Pomoc
finansowa
Z zasady nie przekazujemy
pieniędzy. Wsparcie finansowe realizujemy poprzez zakup i przekazanie potrzebnych
rzeczy, czy opłacenie konkretnych świadczeń, rachunków, recept.
Gromadzenie
darów
Ze względu na brak zaplecza magazynowego nie
gromadzimy darów, jeśli nie możemy ich od razu przekazać w ręce odbiorców.
Informacje o konkretnych potrzebach rzeczowych, np.
potrzebnych ubraniach dla konkretnych osób, sprzęcie AGD, meblach umieszczamy
na ulotkach wykładanych na stoliku przy wejściu do kościoła.